خراسان و معضل كودكان خياباني و تهران و ...

 

کار و کودکان خیابانی

حضور كودكان خياباني در چهار راه ها و معابر مشهد اكنون به امري عادي مبدل شده و باعث شده است كه با شروع فصل تابستان شاهد موج جديدي از حضور كودكان خياباني در معابر شهر و اشتغال به كارهاي كاذبي همچون فروش كبريت، آدامس، فال و دستمال كاغذي در خيابان هاي مختلف و پرترافيك شهرمان باشيم.
اين در حالي است كه هر چند وقت يكبار انجام طرح هايي در قالب فروش روزنامه، جمع آوري كالاهاي بازيافت در دكه ها براي حل مشكل كودكان خياباني در دستور كار قرار مي گيرد اما به دليل مشكلات قانوني و عدم اجراي صحيح اين طرح ها و نيز تفاسير گوناگون متوليان سامان دهي كودكان از قانون جمع آوري و سامان دهي كودكان؛ باز شاهد گسترش اين پديده در معابر شهري هستيم. در اين ميان آنچه كه مسلم است راهكارهاي ارائه شده در مدت محدود از سوي مسئولان تنها به صورت مقطعي، گذرا و يا بهتر بگوئيم مسكني زمان دار در مقابله با اين پديده اجتماعي بوده است.

 

براساس مصوبه هيئت دولت؛ نيروي انتظامي، قوه قضائيه، شهرداري، وزارت كار، وزارت بهداشت، سازمان بيمه خدمات درماني، سازمان تأمين اجتماعي، صدا و سيما، جمعيت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش و كميته امداد امام خميني از جمله سازمان ها و نهادهاي همكار در سازمان دهي كودكان خياباني هستند كه موظف به اجراي طرح هايي در زمينه سامان دهي كودكان كار شدند با اين همه هر ساله با آمدن فصل گرما مسئولان مصوبه دولت را درباره سامان دهي كودكان فراموش مي كنند تا جايي كه هر دستگاه به تنهايي طرح هايي را شناسايي و حمايت خود را مطرح مي كنند و اميد مي دهند كه امسال به طور جدي معضل كودكان خياباني را حل مي كنند اما با پايان فصل همه موضوعات درباره بچه هاي كار از ياد مي رود و پرونده سامان دهي كودكان خياباني براي سپري شدن زمان تا رسيدن دوباره فصل گرما بايگاني مي شود!...

 

نبودن قانون شفاف
معاون دادستان عمومي و انقلاب مشهد نبود وظيفه قانوني صريح و شفاف و نيز تداخل وظايف ارگانها در راستاي اجراي سامان دهي كودكان خياباني را از چالش هاي موجود به منظور اجراي اين طرح عنوان كرد.
سيدامير مرتضوي با اشاره به طرح مشاركتي حمايت از كودكان خياباني اظهار داشت: متأسفانه ارگان هاي مسئول و ذي ربط در رابطه با اجراي قانون با توجه به صريح و شفاف نبودن وظايف قانوني خود برداشت متفاوتي دارند كه اين امر در برخي از موارد منجر به عدم اجراي مؤثر طرح سامان دهي كودكان خياباني و در نهايت تداخل در اجراي طرح مي شود.
وي با اشاره به حضور كودكان در خيابان هاي سطح شهر گفت: با توجه به اينكه مشهد يك شهر زيارتي است و همه ساله زائران براي زيارت به اين شهر سفر مي كنند حضور كودكان خياباني در اين ايام از سال پررنگ مي شود و همچنين در برخي از موارد شاهد حضور كودكان اتباع خارجي و يا كودكان شهرستاني در معابر خيابان هاي اصلي مشهد هستيم كه اين موضوع نيز زمينه ساز، نازيبايي سيماي شهر مي شود.
معاون دادستان عمومي و انقلاب مشهد ادامه داد: با توجه به حضور زائران در شهر مشهد و به ويژه در هسته مركزي و اطراف حرم كميته آسيب شناسي در اطراف حرم تشكيل و مستقر خواهد شد كه معضلات كودكان خياباني و نيز موضوعاتي نظير زواركشها، كيف قاپ ها و ساير مواردي كه ممكن است در حمل تراكم زائران بوجود آيد را بررسي مي كند.
وجود 2هزار كودك خياباني در استان خراسان رضوي
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي خراسان رضوي تعداد كودكان خياباني استان خراسان رضوي را 2هزار كودك عنوان كرد و گفت: براساس برآوردهاي صورت گرفته پيش بيني مي شود 2هزار كودك خياباني در استان خراسان رضوي وجود دارند كه از اين تعدا 650 نفر توسط مراكز بهزيستي استان شناسايي شده اند.

 

بختياري در رابطه با ميزان اعتبارات سازمان بهزيستي استان در اجراي آئين نامه سامان دهي كودكان خياباني اظهار داشت: نقش مشاركتي ساير دستگاه ها و ارائه خدمات حمايتي به اين كودكان و خانواده هاي آنها به صورت رايگان در آئين نامه مصوبه وزيران لحاظ شده است كه براين اساس اعتبار سازمان بهزيستي نيز با توجه به نقش حمايتي ساير دستگاه ها در اجراي اين طرح حذف و به اعتبارات استاني و حمايت ساير دستگاه ها بسنده كرده است و اين در حالي است كه ساير ارگان ها نيز در اين راستا تاكنون وظايف خود را به شكل مؤثر و پايدار انجام نداده اند.
رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد به مشكلات موجود در رابطه با سامان دهي كودكان خياباني اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حرف و حديث هاي بسياري در رابطه با هزينه هاي جمع آوري و سامان دهي كودكان خياباني در بين نهادهاي مسئول وجود دارد كه اين مشكل زمينه ساز عدم اجراي مؤثر طرح شده است.
عباس شيرمحمدي خانه سبز شهرداري مشهد را يكي از مكان هاي سامان دهي كودكان خياباني و متكديان برشمرد و اظهار داشت: با توجه به زيارتي بودن شهر مشهد و حضور سالانه 20ميليون زائر در شهرمقدس مشهد، جمع آوري و سامان دهي كودكان خياباني و متكديان نيازمند يك عزم جدي و همكاري كامل ميان دستگاه ها و ارگان هاي ذيربط است و در اين رابطه يك ارگان و يا نهاد به تنهايي نمي تواند به جمع آوري و سامان دهي كودكان خياباني و متكديان به شكل مؤثر و پايدار بپردازد.
وي در ادامه حضور كودكان در خيابان هاي اصلي شهر و اطراف حرم رضوي را عاملي در نازيبايي سيماي شهري در ديد زائران و شهروندان عنوان كرد و خاطر نشان كرد: با توجه به زيارتي بودن شهر مشهد سامان دهي كودكان خياباني امري ضروري و انكارناپذير است.

گزارش از : مريم شاهگردي
خبرنگار كيهان در مشهد / شانزدهم شهریور ۸۹

 

There is a road in south of Tehran that leads you to Behesht-e Zahra (a local cemetery), and the kids along the road are the spirits of paradise who make their living by selling flowers.

There are glimpses of light in their eyes under the scorching summer sun and the freezing winter winds that hopes one of the hundreds of cars that pass by will stop to buy a flower from them.

Most of them are kids, although you may occasionally find adolescents as well. Hunger and thirst are meaningless when cars don’t stop to buy a flower.

Mothers wait anxiously each day for their children to return in hopes they will bring food home in their innocent hands to put on the table.

The sun is still not out when the mothers send their children out [for the day]. By noon, she anxiously waits.  This is south of Tehran, Iran’s capital.

ادامه نوشته

ظرفیت سازی و توسعه محله ای

در این بخش به سفارش یکی از دوستان مطلبی در زمینه ظرفیت سازی قرار داده ام همراه با فایل دانلود یک پایان نامه خوب در مورد ظرفیت سازی و توانمند سازی در ایران

فایل دانلود

فایل کمکی: دانلود فایل

WHAT IS COMMUNITY CAPACITY BUILDING?

Community capacity can be seen as the capacity of the people in communities to participate in actions based on community interests, both as individuals and through groups, organisations and networks. It is not primarily about their ability to act in their personal, family or employers’ interest, which are catered for in other spheres. However, many of the same skills are involved, and people who are active in the community invariably benefit in other ways as well.

The actions people and groups take can broadly be described as Community Activity. This can be divided into three types of activity:

  • Action to build social capital: building relationships, trust, shared norms and networks. It involves people taking part in community initiatives, groups and organisations, and those groups communicating with the wider population as volunteers, members and participants.
  • Delivering services: these can either be autonomous services provided by communities, or specialist services provided by community or voluntary groups, controlled by contracts or service level agreements with public agencies.
  • Involvement in governance: representing the interests of all local people or of particular groups in influencing decisions that affect the quality of local life.

Community capacity building is defined as:

Activities, resources and support that strengthen the skills and abilities of people and community groups to take effective action and leading roles in the development of their communities.

It is helpful to see community capacity building as three main types of activity:

  • Developing skills - learning and training opportunities for individuals and groups, and sharing through networks and mutual support, to develop skills, knowledge and confidence.
  • Developing structures – developing the organisational structures and strengths of community groups, communities of interest and networks.
  • Developing support – developing the availability of practical support to enable the development of skills and structures.

Community capacity building is normally undertaken to achieve a specific purpose, whereas the community development process provides the wider context. The key purpose of community development work is ‘collectively to bring about social change and justice, by working with communities (those that can be defined geographically and/or those defined by interest) to……….

  • Identify their needs, opportunities, rights and responsibilities
  • Plan, organise and take action
  • Evaluate the effectiveness and impact of action.

(source: National Occupational Standards for Community Development